AdBlue w samochodzie – jakie modele go posiadają?

Marki samochodów z systemem AdBlue to: Skoda, Audi, Volkswagen, Seat, Peugeot, Renault, Citroen, BMW, Jaguar i Mercedes. W przypadku samochodów spełniających normę emisji spalin Euro 6 szukaj AdBlue Jeśli chodzi o pojazdy, w których początkowo montowano układy selektywnej redukcji katalitycznej, są to ciężarówki, autobusy i samochody dostawcze, ale obecnie coraz częściej stosowane są w samochodach osobowych. System Selektywnej Redukcji Katalitycznej dodatkowo pomoże w walce ze szkodliwymi toksynami obecnymi w spalinach, stąd pomysł i decyzja o jego zamontowaniu.

Co to jest AdBlue i jak działa?

AdBlue to specjalny płyn do pojazdów z silnikiem Diesla. Dokładniej, jest to roztwór mocznika i wody demineralizowanej, składający się z 32,5% tego pierwszego i 67,5% wody. Jego zadaniem jest neutralizowanie zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy z silnikami Diesla. Jak ten płyn sprawdza się w praktyce? Jednak płyn AdBlue w osobnym zbiorniku nie jest mieszany z paliwem tankowanym na stacji paliw, ale podawany pod ciśnieniem do katalizatora SCR (Selective Catalytic Reduction) znajdującego się w układzie wydechowym. Tam pod wpływem wysokich temperatur z mocznika w roztworze uwalnia się amoniak, który reaguje z tlenkami azotu, uwalniając zamiast spalin parę wodną i nieszkodliwy lotny azot. Sam płyn również nie jest szkodliwy dla ludzi ani środowiska.

Gdzie jest wejście do zbiornika AdBlue w samochodzie?

Jak wspomniano powyżej, AdBlue nie dostaje się do zbiornika. Jego lokalizacja znajduje się w osobnym zbiorniku paliwa, a jego wlew może znajdować się w różnych miejscach w zależności od pojazdu. Otwór do uzupełniania AdBlue może znajdować się obok otworu wlewu paliwa (pod tą samą osłoną), ale może być również umieszczony w bagażniku lub pod maską pojazdu.

Jak dodać roztwór AdBlue?

Możesz uzupełnić kanister AdBlue bezpośrednio z dystrybutora na stacji benzynowej, chociaż nadal jest bardzo mało miejsc, w których można to zrobić. Jeśli jednak masz takiego dystrybutora w pobliżu, możesz liczyć na duże oszczędności, bo litr AdBlue kosztuje ok. 7 zł (cena ostatnio znacznie wzrosła). O wiele łatwiej jest kupić puszki z roztworem w autoryzowanych serwisach lub na stacjach benzynowych, choć mogą one być znacznie droższe. Można wtedy zastosować większe puszki roztworu, a litr płynu może kosztować dwa razy więcej, sięgając ok. 15-20 zł. Płyn AdBlue może występować w różnych markach. Istnieje wiele firm, które produkują tego typu rozwiązania do pojazdów napędzanych olejem napędowym. Jednak marka nie jest ważna. Wybierając płyn do swojego samochodu, zwróć uwagę, czy produkt posiada odpowiedni certyfikat. Poszukaj znaku certyfikacji ISO 22241-1.

Zapala się AdBlue. Co to oznacza, dlaczego pojawia się ten komunikat ostrzegawczy i co powinienem zrobić, jeśli napotkam taką sytuację?

W nowoczesnych samochodach ze zbiornikami AdBlue znajduje się również zintegrowany system kontroli płynów, który informuje kierowcę o aktualnej sytuacji, a także o tym, czego spodziewać się w najbliższej przyszłości. Podświetlana kontrolka AdBlue, a właściwie komunikat o poziomie płynu, to jeden z kluczowych elementów systemu. Czemu? Podświetlana kontrolka AdBlue jest teraz bardziej wizualnym i dźwiękowym komunikatem wyświetlanym na desce rozdzielczej samochodu i bardzo wyraźnie, czasem z krzykiem, informuje kierowcę o stanie płynu AdBlue. Komunikat ten jest tak wyraźny i nieunikniony z jednego bardzo prostego powodu – jego zadaniem jest skłonienie kierowcy do jak najszybszej interwencji. Brak takiej interwencji może być przykrym i dość uciążliwym doświadczeniem dla właścicieli samochodów.

Co się stanie, jeśli zignorujemy kontrolkę AdBlue?

Dlaczego kontrolka AdBlue się świeci? Co nam mówi ta wiadomość?

Komunikat ostrzegawczy AdBlue jest sygnałem trudnym do zignorowania, niezależnie od modelu samochodu. Powodem tej przejrzystości jest to, że zadaniem takiego komunikatu jest ostrzeżenie kierowcy, że w zbiorniku w samochodzie kończy się płyn AdBlue. Sama procedura wygląda tutaj inaczej, ale zwykle dzieli się na kilka etapów, których kulminacją jest całkowite opróżnienie tego konkretnego zbiornika.

W Peugeocie wygląda to tak:

  • Uzupełnienie zbiornika płynem AdBlue to zwykle około 20 000 km (niektóre modele tylko 7-8 tys. km);
  • Gdy poziom płynu spadnie na tyle, by przejechać kolejne 2400 km. km, lampka ostrzegawcza AdBlue zapala się po raz pierwszy przy każdym uruchomieniu samochodu. Oprócz wskaźnika pojawia się komunikat dźwiękowy informujący o możliwym przebiegu, jaki może przebyć aktualna ilość AdBlue;
  • Oprócz lampki ostrzegawczej AdBlue i komunikatu dźwiękowego, lampka ostrzegawcza „Serwis” zapala się, gdy poziom płynu spadnie na tyle, aby przejechać 600 km.

Zapalenie się lampki „Serwis” należy tu uznać za dobrze znany ostatni dzwonek. Teraz jest czas na interwencję. Po co to jest?

Co powinienem zrobić, jeśli świeci się kontrolka AdBlue?

Jak długo możesz ją ignorować? W nowoczesnych modelach zapalona kontrolka AdBlue ma zwykle formę komunikatu informującego, jak daleko samochód może przejechać przy aktualnym poziomie płynu AdBlue. Kierowca może również otrzymać tę samą wiadomość w formie głosowej. Jego celem jest zachęcenie właścicieli samochodów do uzupełniania ilości AdBlue w swoich zbiornikach. Samo dodanie AdBlue do zbiornika załatwi sprawę — wskaźnik i wszystkie komunikaty przestaną się pojawiać. Co się stanie, jeśli kierowca nie zastosuje się do wskazówek wysyłanych do niego przez komputer pokładowy? Jeśli zignorujesz komunikat wzywający do uzupełnienia AdBlue i będziesz jechał dalej do całkowitego opróżnienia, czeka Cię bardzo nieprzyjemna niespodzianka. Po wyczerpaniu się płynu w zbiorniku i wyłączeniu silnika nie będzie można go ponownie uruchomić. Blokada ta ma na celu uniemożliwienie kierowcom jazdy, która mogłaby narazić środowisko na zwiększoną emisję NOx, przed którą AdBlue ma chronić nas wszystkich.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *