Jak sprawdzić głębokość bieżnika w oponie?

Poszukaj symbolu wskaźnika zużycia TWI na boku opony. W tym miejscu bieżnika opony znajdują się tzw. mostki. Jeśli wysokość bieżnika jest na tym samym poziomie, co wysokość mostu, opony należy jak najszybciej wymienić. Można też użyć monet 2 zł. Włóż ją w ciągły rowek w bieżniku i sprawdź, czy złota felga schowała się w rowku opony. Jeśli tak, to nasze opony mają głębokość bieżnika około 4mm – nadal możesz z tego korzystać.

Można również zakupić miernik do sprawdzania głębokości bieżnika – manulany lub elektroniczny.

Przed pomiarem bieżnika opony należy obrócić koło maksymalnie, aby dotykało jak największej powierzchni. Aby zapewnić równomierne zużycie opon, wykonaj pomiary w kilku miejscach między lamelami a klockami. W tym celu stosuje się specjalny środek (dostępny w każdym sklepie samochodowym). Włóż część pomiarową do samego końca klocka bieżnika, a następnie opuść drugą część taśmy mierniczej i odczytaj wartość. Alternatywnym przyrządem do wykonania tego pomiaru może być suwmiarka.

Mierzenie bieżnika opony bez miarki

Ta metoda jest nieskomplikowana, wymaga jedynie posiadania linijki lub innego przyrządu do mierzenia milimetrów. Wystarczy jakikolwiek prosty, niewielki przedmiot (może to być patyczek, wykałaczka, zapałka) włożyć do samego dna pomiędzy blokami bieżnika, zaznaczyć punkt wystający nad bieżnik i zmierzyć wysokość za pomocą dostępnej miarki. Zastosowanie linijki ułatwia cały proces.

Ile powinien mieć bieżnik ?

Właściwe wartości głębokości bieżnika jakie powinny się pokryć z poniższą tabelką.

Typ opony/ Głębokość bieżnikaMinimalna bezpieczna [Sugerowana]Minimalna bezpieczna [Prawnie]
Opona letnia3 mm1,6 mm
Opona zimowa4 mm1,6 mm

Bezpieczeństwo to najważniejsza kwestia, na którą każdy kierowca powinien zwrócić uwagę. Wzięcie odpowiedzialności na drodze nie stanowi zagrożenia dla zdrowia własnego ani innych osób i nie jest to tylko właściwe zachowanie podczas jazdy. Daje też pewność, że każdy element wyposażenia pojazdu jest w pełni sprawny.

Ciekawostka

Nierównomierne zużycie bieżnika może obniżyć osiągi opony podczas jazdy, ale może też wskazywać na inne rodzaje problemów: Zbyt wysokie ciśnienie w oponach może spowodować nadmierne zużycie środka opony, Niskie ciśnienie widać po zużytej krawędzi opony, Niewyważone koła można rozpoznać po nierównomiernym zużyciu powierzchni opony. Źle ustawiona geometria zawieszenia objawia się nierównomiernym zużyciem wewnętrznej i zewnętrznej części bieżnika,

Chcesz się więcej dowiedzieć o bieżniku w oponach?

czytaj więcej

Rodzaje bieżnika w oponie

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *