Źle wyważone koła w samochodzie – jakie są jego skutki.

Jakie są skutki złego wyważenia kół?

Właściwe wyważenie kół to niezwykle ważny parametr, który wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także stan techniczny auta. Mechanicy, a także producenci samochodów i firmy oponiarskie zalecają regularne wyważanie kół.

Kiedy trzeba wyważyć koła?

Wyważanie koła to czynność polegająca na zapewnieniu równomiernego rozłożenia masy na całym obwodzie koła wokół jego osi obrotu. Prawidłowo wyważone koło pracuje w odpowiedniej płaszczyźnie w stosunku do pozostałych kół i zawieszenia pojazdu. Kiedy należy wyważyć koła? Zaleca się to robić przynajmniej co tysiące przejechanych kilometrów, gdy nie ma oznak niewyważenia. Opony powinny być również wyważone za każdym razem, gdy je zdejmujesz i zakładasz z powrotem na felgę – właściwie co sezon zmienia się z letniego na zimowy, iż zimowego na letni.

Wyważanie kół po udziale w wypadku drogowym, w którym mogły ulec uszkodzeniu felgi lub elementy zawieszenia pojazdu – również są istotne.

Często obserwowanym na polskim rynku błędem kierowców posiadających pojazdy z dwoma kompletami kół jest to, że ich nie wyważają. Kierowcy dokonują sezonowych zmian kół w domu i nie mają dostępu do profesjonalnego sprzętu, takiego jak wyważarki do kół. W rezultacie często jeżdżą przez długi czas na źle wyważonych kołach. W przypadku, gdy posiadamy dwa komplety kół dobrą praktyką jest zabranie ich do warsztatu i ponowne wyważenie przed sezonową wymianą. Wtedy unikniemy kolejek i zapłacimy mniej niż za usługę wymiany pełnego koła, ale upewnimy się, że koła, które wkrótce zamontujemy, będą bezpieczne.

Co wpływa na dobre wyważenie kół?

Koła tracą optymalny rozkład masy podczas użytkowania. Podczas jazdy zużywa się bieżnik opony, zużywa się zawieszenie pojazdu oraz układ hamulcowy, którego elementy wpływają na wyważenie opon. Drobne uszkodzenie koła może również wystąpić podczas pracy, np. zginanie felgi, co zaburza prawidłowy rozkład masy.

Nieprawidłowe wyważenie opon jest zwykle sygnalizowane kierowcy określonym sygnałem. Najczęstsze to drgania kierownicy i towarzyszący im hałas (buczenie) podczas jazdy.

Jeśli kierownica trzęsie się podczas jazdy, przednie koła mogą być źle wyważone. Jeśli drgania kierownicy znikną podczas szybszej jazdy, możemy potwierdzić to przekonanie. Gdyby tylne koła były niewyważone, czulibyśmy wibracje w całym ciele. Możemy też odczuć, że tylna oś nie prowadzi się właściwie, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów.

Czym grozi jazda ze źle wyważonymi kołami?

Jazda z nieprawidłowo wyważonym kołem może mieć wiele negatywnych konsekwencji. Najmniej bolesnym z nich jest obniżenie komfortu jazdy. Obecne drgania i hałasy niewątpliwie irytują kierowcę, ale warto z czasem zdać sobie sprawę, że jest to również niebezpieczne. Koła o nierównomiernym rozłożeniu obciążenia niewłaściwie ocierają bieżnik opony. Skutkuje to jego nieodwracalnym, nierównomiernym zużyciem, co z czasem przekłada się na konieczność przedwczesnego zakupu nowego kompletu opon.

Amortyzatory, sprężyny i inne elementy zawieszenia pojazdu również zużywają się szybciej niż niewyważone koło.

Wibracje mogą również negatywnie wpływać na układ kierowniczy i jego elementy (głównie drążek kierowniczy). Warto pamiętać, że zużycie tych elementów układu nie tylko negatywnie wpłynie na stan naszego samochodu przy kolejnym przeglądzie pojazdu, ale także znacząco obniży bezpieczeństwo jazdy – wydłuży czas reakcji opon na komendy kierowania, pogorszenie przyczepności siła nacisku, wydłużona droga hamowania, zmniejszona stabilność samochodu na zakrętach, balans opon – jak to działa?

Jak już wspomnieliśmy, aby jeździć bezpiecznie i przez długi czas oraz bezawaryjnie użytkować opony, należy je wymieniać co sezon lub balansować co kilka tysięcy razy. kilometr. Dziś czynność ta wykonywana jest prawie wyłącznie przy użyciu profesjonalnych wyważarek do kół. Są to urządzenia zapewniające laserową precyzję i wysoką niezawodność w diagnostyce dystrybucji masy. Podczas wyboru wyważarki do kół warto skorzystać z naszej oferty.

Zasada działania wyważarki do kół opiera się na sile odśrodkowej. Niewyważona masa w kole powoduje siłę odśrodkową prostopadłą do osi obrotu. Wpływa na łożyska wagi, powodując jej wibracje. Czujniki przymocowane do łożysk mierzą poziom wibracji, przekształcając je na sygnał elektryczny, który jest następnie przesyłany do głównego komputera maszyny. Dzięki temu możliwe jest wskazanie pozycji na obręczy, do której obciążnik ma być przymocowany (przyklejony). Gdy urządzenie wykona kolejny test koła, to nie wskazuje już, gdzie zamontować obciążniki, wyważanie opon jest zakończone.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *