Jakość opon – jak sprawdzić jej stan.

Jak ocenić jakość opony?

Jazda na zużytych oponach samochodowych jest niebezpieczna, a nie zawsze jesteśmy w stanie ich stan określić na pierwszy rzut oka. Na co zwrócić uwagę podczas wstępnych oględzin opon? 

Żywotność opony samochodowej 

Zły stan opon można zaobserwować tylko w niebezpiecznej sytuacji, na przykład podczas gwałtownego hamowania. Aby uniknąć podobnych niebezpiecznych sytuacji, należy regularnie sprawdzać stan opon. Opony, jak każda część pojazdu, mają swój własny cykl pracy. Nowa opona ma doskonały stan techniczny, jednak nie wpływa to bezpośrednio na parametry jezdne. Opony osiągają maksymalne osiągi po krótkim dystansie, kiedy zewnętrzna warstwa bieżnika jest zużyta. Nawet na tym pierwszym etapie zaleca się kontrolę opon. Należy sprawdzić, czy podczas montażu opony nie ma błędów – ciśnienie powietrza w oponie jest optymalne i nie jest obniżone (np. z powodu wadliwego zaworu).

Opony wysokiej jakości muszą zachowywać optymalne parametry osiągów do momentu, gdy opona zużyje się do wartości krytycznej. Jeżeli zauważymy pogorszenie jakości jazdy (wydłużenie drogi hamowania, poślizg, hałas) musimy sprawdzić stan opon, a także poszukać ewentualnych uszkodzeń ściany bocznej opony. Jednak cykl życia opon samochodowych nie zawsze kończy się zużyciem lub uszkodzeniem bieżnika. Czasami decyduje o tym wiek. Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony, z czasem twardnieje, a olej używany w procesie produkcyjnym z niej odparowuje, co nadaje oponie elastyczność. To prawda, że ​​nie ma dokładnej granicy wieku, w którym opony stracą swoją żywotność. Zależy to od konkretnego modelu pojazdu, sposobu użytkowania i konserwacji opon w zależności od pory roku. W niektórych przypadkach opona przestanie działać po 6 latach, w innych opona może służyć nawet dekadę. Jeśli mamy wątpliwości, czy nasze opony nie są za stare, aby je ponownie wykorzystać, zanieś je do specjalisty w warsztacie oponiarskim.

Zużyte opony, jak je dobrze ocenić? 

Wiemy już, że podstawą bezpiecznego użytkowania opon jest regularna kontrola. Zastanówmy się więc, na co zwrócić uwagę w tym procesie. Wspomnieliśmy już o wysokości bieżnika.

W fabryce opony mają zwykle wysokość bieżnika około 8 mm. Limit wysokości bieżnika według polskich przepisów wynosi 1,6 mm, ale eksperci twierdzą, że jest ustawiony zbyt nisko. Według nich bezpieczne użytkowanie opon zimowych jest możliwe pod warunkiem, że wysokość bieżnika przekracza mm, a opony letnie są większe niż 3 mm. Pomiaru możemy dokonać sami. Warto korzystać ze specjalistycznych i dokładnych mierników, które możemy kupić w każdym sklepie samochodowym lub serwisie. Dostępne mierniki pomiaru bieżnika można podzielić na manualne lub elektroniczne.

Jednak wysokość bieżnika to nie jedyny ważny parametr do sprawdzenia. Obserwując opony należy zwracać uwagę na ewentualne odchylenia od normy takie jak pęknięcia opony, odkształcenia na krawędzi i tym podobne. Ważne jest również, aby sprawdzić, czy bieżnik jest zużyty równomiernie na całej szerokości opony, z większym zużyciem w środku lub po bokach opony. Wszystkie te nieprawidłowości mogą wskazywać na konkretne problemy techniczne związane z zatrzymaniem pojazdu lub błędami obsługi. Na przykład, jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie, może to zwiększyć zużycie opon w środku.

Dlatego brak zbieżności kół może powodować postrzępione bloki bieżnika itp. Inną formą uszkodzenia opon jest deformacja, która może wystąpić podczas użytkowania samochodu – np. podczas jazdy po zbyt wysokich lub zbyt wysokich nawierzchniach. spiczasta granica. W takiej sytuacji możliwe jest naruszenie struktury korpusu opony – na jej powierzchni pojawi się nieregularność widoczna gołym okiem lub wyczuwalna po dotknięciu jej dłonią.

Jeżeli zaobserwujemy powyższe objawy, musimy zgłosić je wulkanizatorowi. Specjaliści pomogą nam ustalić, czy konieczna jest wymiana opon. Być może konieczna będzie tylko naprawa. Przy okazji zasugerują ewentualną potrzebę niezbędnych napraw, aby kolejny zestaw nie zużył się w ten sam sposób.

Co zrobić ze zużytymi oponami samochodowymi?

W większości przypadków zużyte opony możemy zostawić w warsztacie, w którym je wymieniamy. Warto w tym celu sprawdzić lokalne przedsiębiorstwa, jak chociażby przechowalnia opon Fumar w Bielsku-Białej. Czasami warsztaty pobierają za to dodatkową opłatę, ale czasami jest to wliczone w usługę wymiany lub cenę nowego kompletu opon (jeśli kupiliśmy go w fabryce).

Jednak zgodnie z prawem warsztat może odmówić przyjęcia opony. Możemy następnie dostarczyć je do selektywnego punktu zbiórki odpadów komunalnych (tzw. PSZOK) w Twoim mieście lub do najbliższego punktu utylizacji opon (za uprzednim powiadomieniem). Inną opcją jest zbiórka przedmiotów wielkogabarytowych, która w większości miast odbywa się przynajmniej raz w roku. Wszystko, co musisz zrobić, to przynieść opony pod swoje drzwi w wyznaczonym terminie. Pamiętaj, że w przypadku podobnych kolekcji zazwyczaj obowiązuje limit – np. opony na gospodarstwo domowe.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *