Bieżnik w oponach – co powinniśmy nim wiedzieć.

Czym jest bieżnik w oponie ?

Opony są niezbędnym elementem każdego pojazdu. Wszystkie modele opon wyposażone są w bieżnik, którego najważniejszym parametrem jest głębokość bieżnika. Bieżnik odpowiada za trwałość opony, przyczepność do podłoża, pewne pokonywanie zakrętów oraz skuteczność hamowania. Jest to jedyna część pojazdu, która ma bezpośredni kontakt z drogą i ma kluczowe znaczenie dla działania opony. Dlatego należy regularnie sprawdzać grubość bieżnika oraz ogólny stan opony.

Jak zbudowany jest bieżnik w oponie?

Bieżnik składa się z następujących części:

Rowki – wpływają na skuteczność hamowania i sterowność opony. Wzór i głębokość rowków określają również poziom hałasu zewnętrznego generowanego przez oponę podczas ruchu. Rowki to przestrzenie między blokami bieżnika. Rowki – Umożliwiają odprowadzanie wody i błota spod opon podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Dzieje się tak za sprawą rowków umieszczonych wzdłuż osi opony. Zbierają nadmiar wody lub błota, które ma miejsce na ucieczkę (zapobiega to aquaplaningowi). Ich ilość zależy od tego, co robi opona i przewidywanego sezonu (więcej rowków zmniejsza przyczepność na suchej nawierzchni, ale skutecznie odprowadza wodę na mokrej nawierzchni).

Bloki – Elementy tworzące bieżnik w postaci bloków, które wpływają na prawidłowe właściwości trakcyjne opony.

Żebra – Żebra to wypukłe części bieżnika, składające się z bloków, które biegną wzdłuż całego obwodu opony. W zależności od zastosowania opony lub dodatkowego wzmocnienia może ona posiadać rowki na swojej powierzchni.

Lamele — Małe rowki w blokach bieżnika. Ich obecność w bieżniku pozytywnie wpływa na przyczepność na mokrej nawierzchni oraz na odprowadzanie wody i błota pośniegowego.

Jakie są rodzaje bieżników w oponach

Istnieje wiele rodzajów bieżnika opon. Mogą różnić się wyglądem, technologią produkcji, parametrami oraz wydajnością jazdy. Czynnikami, które powinny decydować o wyborze opony z określonym bieżnikiem powinny być: Sezon – jedź zimą, latem lub w każdych warunkach, rodzaj drogi, po której zwykle porusza się pojazd. Preferowany styl jazdy kierowcy (dynamiczny, spokojny lub delikatny).

Bieżnik asymetryczny

Bieżnik asymetryczny, jak sama nazwa wskazuje, to opona o różnej budowie po obu stronach. Większe klocki umieszczone na zewnątrz opony zapewniają stabilność podczas jazdy, natomiast mniejsze klocki po wewnętrznej stronie zmniejszają ilość przecięć. Odpowiadają za odprowadzanie wody spod kół. Opony z asymetrycznym bieżnikiem nadają się na wszystkie rodzaje dróg. To dobry wybór do samochodów sportowych i dużych autokarów.

UWAGA: Asymetryczne wzory bieżnika wymagają montażu opon we właściwej (a nie dowolnej) orientacji!

Bieżnik kierunkowy

Kierunkowa rzeźba bieżnika, która przypomina „jodełkę” lub literę „V”, charakteryzuje się dużą skutecznością podczas gwałtownych manewrów, takich jak hamowanie i przyspieszanie. Opony z kierunkowym bieżnikiem zapewniają doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni. Ten typ bieżnika składa się z poprzecznych rowków ułożonych symetrycznie pod tym samym kątem po obu stronach opony. Dla lubiących dynamiczną jazdę. Specjalnie zaprojektowany do samochodów sportowych i osobowych o wysokich osiągach (wskaźnik wysokich prędkości). Nowe opony kierunkowe na lato nie są już produkowane na rynek europejski ze względu na oznakowanie (nowy standard w Unii Europejskiej). Opony kierunkowe produkowane są masowo wyłącznie jako opony zimowe i całoroczne.

Similar Posts

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *