Zestaw do naprawy opon. Praktyczne wyposażenie kierowcy.
Każdy kierowca może się zepsuć koło na drodze, nawet jeśli prowadzi najlepszy samochód. Przebita opona to jedno z uszkodzeń, które mogą przydarzyć się na trasie. Wymiana koła zapasowego zajmuje dużo czasu, a dla wielu użytkowników dróg to czarna magia. Ponadto nie każdy samochód jest wyposażony w „zapas”. Czy po „złapaniu kapcia” jesteśmy skazani na ratunek na poboczu drogi? Niepotrzebnie! Z zestawem do naprawy opon możesz kontynuować jazdę, a cały proces regeneracji opony trwa kilka minut. Warto wspomnieć, że dalsza jazda z przebitą oponą zmniejsza szanse na naprawę opony na stacji paliw w każdej sekundzie.
Co powinien zawierać zestaw do naprawy opon?
Na rynku dostępne są różne zestawy naprawcze do opon. Jednym z podstawowych zestawów do naprawy opon powinien zawierać najpotrzebniejsze materiały wulkanizacyjne oraz narzędzia z którymi moglibyśmy sobie poradzić na szosie. Do podstawowych narzędzi na pewno należą:
- Szydło do opon
- Przebijak spiralny / wprowadzacz kleju
- Ściernica do szorstkowania opony
- Klej do łat
- Łata do opon
- Sznur do opon
Naprawianie opony z użyciem sznura do opon.
Zestawy naprawcze do opon zawierają sznur którego głównym składnikiem jest z guma butylowa, łatkę naprawczą, szydło, aplikator kleju, płyn utwardzający – klej do opon. W zależności od producenta zestaw naprawczy może zawierać również inne akcesoria tj. szczypce, zaślepki zaworów, noże, manometry, itp. Pełny asortyment narzędzi i zestawów naprawczych do opon znajdziecie na stronie : www.bogusz-bls.pl , sklepu który zajmuje się wyposażeniem warsztatów wulkanizacyjnych w materiały wulkanizacyjne i inny sprzęt warsztatowy.
Czy każde uszkodzenie opony można naprawić samemu?
Zestaw naprawczy może być wykorzystany jako pomoc w nagłych wypadkach w przypadku przebicia opony, ale nie jest w stanie poradzić sobie ze wszystkimi uszkodzeniami, takimi jak pęknięcia na boku opony (nie na styku z nawierzchnią), uszkodzenia strukturalne lub uszkodzenia duże lub podłużne. Bez względu na to, z jakiego zestawu naprawczego do kół korzystamy, jest to rozwiązanie tymczasowe i nie zastąpi idealnie nadającej się do użytku opony. Po wstępnej regeneracji należy utrzymywać niską prędkość (nie przekraczającą 70 km/h) i udać się do serwisu wulkanizacyjnego w celu naprawy lub wymiany przebitej opony.
Naprawy należy zawsze rozpoczynać przy wyłączonym silniku. Samochód powinien być na biegu, a hamulec ręczny powinien być zaciągnięty.
Zastosowanie zestawu do łatania opon sznurem butylowym
Zastosowanie zestawu do łatania opon jest stosunkowo tanim rozwiązaniem, jednak wymaga umiejętności manualnych, a z doświadczenia kierowców efekty nie zawsze są zadowalające. Jest to rozwiązanie stosowane tylko i wyłącznie dla opon bezdętkowych. Naprawa opony sznurem butylowym polega na umieszczeniu sznura za pomocą szydła do opon w miejscu pęknięcia.
Jak wykorzystać zestaw do naprawy sznurem?
- Usunięcie ciała obcego z miejsca uszkodzenia opony.
- Oczyszczenie miejsca uszkodzenia.
- Jeżeli sznur nie zmieści się w pęknięcie – zastosowanie frez w celu powiększenia otworu.
- Przeciągnięcie sznura przez szydło i umieszczenie go w miejscu pęknięcia.
- Wyciągnięcie szydła i odcięcie nadmiaru sznura.
- Napompowanie opony do właściwego poziomu ciśnienia.
Po przejechaniu kilku kilometrów należy upewnić się, że opona utrzymuje odpowiedni poziom ciśnienia.
Zastosowanie manometru do pompowania kół
Zastosowanie pistoletu do pompowania kół będzie miało sens jeżeli zakupimy zestaw naprawczy wysokiej jakości i zastosujemy się do instrukcji obsługi. Manometry do pompowania kół , a także sposób obsługi mogą nieco różnić się w zależności od producenta. Pistolety do pompowania kół Michelin Wonder to najwyższa półka jeżeli chodzi o tego rodzaju narzędzia. Pamiętajmy , że nawet chwilowe dopompowanie koła należy natychmiast sprawdzić u wulkanizatora aby uniknąć wypadku, bądź wystrzelenia opony.
Po dokonaniu wszystkich poniższych czynności należy przejechać kilka kilometrów z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, a następnie zatrzymać się i sprawdzić, czy opona została załatana właściwie. Użycie manometru do pompowania kół przebiega następująco:
- Usunięcie elementu wbitego w oponę.
- Załatanie go odpowiednim materiałem (łata, łatka z kołkiem, sznur do opon)
- Odczekanie na zwulkanizowanie się z oponą .
- Podłączenie przewodu z manometrem, sprawdzenie jego wartości a następnie dopompowanie odpowiedniego ciśnienia w oponie.
- Pompowanie pistoletem odbywa się z użyciem kompresora ( w drodze warto zaopatrzyć się w podręczny kompresor).
- Demontaż zestawu i zakręcenie wentyla.
Zalety posiadania zestawu do naprawy opon
Oszczędność czasu dzięki zestawowi do naprawy opon.
Regeneracja opony trwa kilka minut, a ręce i ubranie pozostają czyste. Możesz to naprawić samodzielnie, nie czekając na pomoc drogową. Nie ulega wątpliwości, że jedną z największych zalet zestawów naprawczych są ich niewielkie rozmiary, które pozwalają zaoszczędzić więcej miejsca niż koło zapasowe. Jest to szczególnie ważne w pojazdach z instalacją gazową, ponieważ same butle zajmują dużo cennej przestrzeni. Co więcej, zestawy do naprawy opon można zamontować nawet w bardzo małych pojazdach. Tak zwane malowane koło zapasowe waży mniej niż koło zapasowe lub zapasowe, zmniejszając opory toczenia. Auto automatycznie traci kilka kilogramów, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycie paliwa, czyli oszczędności.